Statul acordă noi ajutoare pensiunilor, restaurantelor și cafenelelor etc. De data asta, prin Schema HoReCa 2, vor fi ajutate inclusiv firmele care organizează evenimente. Ajutoarele au ca scop compensarea creșterii cheltuielilor totale, generate de criza războiului din Ucraina.
O nouă schemă HoReCa: Ajutoare de stat
- Servicii Web Design
- Marketing Hotelier şi Creare Site Hotel
- 2022 Strategii de marketing pentru hoteluri
La sfârșitul lunii, va demara o nouă schemă de ajutor destinată firmelor din domeniul HoReCa. Înscrierile pentru schema HoReCa se vor face pe portalul de granturi IMM Recover – granturi.imm.gov.ro, prin crearea unui profil cu user și parolă și completarea formularului de înscriere. Cu un buget estimat la 550 milioane euro, echivalent în lei (2,7 miliarde de lei la cursul curent), noua tranșă de ajutoare va fi acordată în scopul compensării creșterii cheltuielilor totale, generate de criza războiului din Ucraina.
Până la 2 milioane de euro pentru fiecare beneficiar
Anul trecut, firmele HoReCa au mai beneficiat de un astfel de sprijin din partea statului, însă ca urmare a crizei provocate de pandemia de COVID-19. Se estimează că bugetul alocat anul acesta va ajunge pentru sprijinirea a circa 10.000 de beneficiari. Ajutoarele ar urma să compenseze creșterile de costuri suportate de beneficiari, odată cu scumpirea energiei. Schema HoReCa 2 va avea doi piloni. Aplicanții vor avea posibilitatea înscrierii pe ambii piloni sau doar pe unul dintre aceștia. La primul, s-a stabilit o valoare maximă a ajutorului de 500.000 de euro pentru fiecare grup – întreprindere, în vreme ce la al doilea pilon, un beneficiar poate solicita maximum 2 milioane de euro. Important de reținut că valorile compensate prin intermediul celor doi piloni nu conțin Taxa pe Valoare Adăugată (TVA), această taxă nefiind eligibilă în cadrul schemei de ajutor. Schema se derulează până la epuizarea fondurilor, banii urmând să ajungă în conturile solicitanților până cel târziu la data de 31 decembrie 2023, în limita creditelor bugetare alocate. Sumele se acordă în funcție de nevoile fiecărui antreprenor afectat de războiul din Ucraina.
16 tipuri de activități din domeniul HoReCa
În principiu, beneficiari sunt proprietarii de pensiuni, restaurante și cafenele, însă, prin această nouă schemă, au fost incluși și operatorii din domeniul culturii și al spectacolelor. De altfel, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, prin care se va derula schema de ajutor, a anunțat nu mai puțin de 16 coduri CAEN eligibile, respectiv 5510 – Hoteluri și alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte activități de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 7911 – Activități ale agențiilor turistice, 7912 – Activități ale tur-operatorilor, 7990 – Alte servicii de rezervare și asistență turistică, 8230 – Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor, 9001 – Activități de interpretare artistică (spectacole), 9002 – Activități suport pentru interpretare artistica (spectacole), 9003 – Activități de creație artistică, 9004 – Activități de gestionare a sălilor de spectacole.
Condiții impuse solicitanților schemă HoReCa
O primă regulă cerută este ca solicitanții să fie deținuți de sau organizați ca întreprinderi mari sau întreprinderi mici și mijlocii. Apoi, vor fi acceptați doar operatorii care au fost înființați cel târziu la data de 31 decembrie 2020. Aceștia vor fi obligați să-și mențină activitatea pentru cel puțin 24 luni de la data primei plăți a ajutorului de stat, sub sancțiunea recuperării sprijinului acordat. În plus, beneficiarii nu trebuie să fie implicați în procedura de recuperare a unei subvenții de către Comisia Europeană sau de alt furnizor de ajutor de stat. Bine de știut că, pentru a nu fi respins la finanțare, solicitantul trebuie să aibă depuse la Fisc situațiile financiare aferente exercițiului financiar încheiat 2021. Și asta cu cel puțin 5 zile înainte de momentul înscrierii în schema de ajutor. Astfel, aplicația informatică va calcula automat sumele eligibile în cadrul schemei de ajutor. Totodată, până la data de 31 martie 2023 inclusiv, trebuie depuse și situațiile financiare aferente exercițiului financiar încheiat 2022.